Tomasz SZCZEPANIK – dr, kompozytor, dyrygent, pedagog
Salezjańskie Liceum Muzyczne w Lutomiersku ukończył w roku 2000 w klasie organów mgra Michała Olszewskiego
„Kropla drąży kamień nie siłą, lecz częstym spadaniem, tak też człowiek nie staje się uczonym gwałtownie, lecz przez to, że często się uczy”
Ta starożytna sentencja rzymskiego poety Owidiusza – uznawanego za jednego z najważniejszych postaci w dziejach poezji europejskiej, wielokrotnie przywoływana przez ks. Kazimierza Dąbrowskiego, przyświecała mi od samego początku rozpoczęcia nauki w SOSM II st. w Lutomiersku. Nadmienię, iż szkołę muzyczną w Lutomiersku rozpocząłem nie mając prawie żadnego przygotowania muzycznego, a dziś robię to o czym marzyłem od pierwszych dni spędzonych wśród salezjańskich murów, tzn. uczę harmonii (zarówno młodzież, jak i studentów) oraz komponuję i aranżuję utwory.
Jestem absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, którą ukończyłem uzyskując dyplom magistra sztuki w trzech specjalnościach: w zakresie edukacji artystycznej pod kierunkiem prof. Krystyny Juszczyńskiej (2005, dyplom z wyróżnieniem), w zakresie kompozycji w klasie prof. Sławomira Kaczorowskiego (2009, dyplom z wyróżnieniem) oraz w zakresie teorii muzyki pod kierunkiem prof. Ewy Kowalskiej-Zając (2010). Ponadto w roku 2011 w swojej macierzystej uczelni ukończyłem Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej. W 2017 roku uzyskałem tytuł doktora sztuki w dyscyplinie artystycznej Kompozycja i Teoria Muzyki.
Jedną z moich charakterystycznych cech osobowości jest potrzeba ustawicznego rozwoju, doskonalenia umiejętności, dlatego od wielu lat aktywnie uczestniczę w różnego rodzaju kursach, sympozjach, seminariach, warsztatach i festiwalach, m.in.: w latach 2009-2018 ponad dwudziestokrotnie uczestniczyłem w warsztatach twórczych w zakresu kompozycji oraz kompozycji muzyki filmowej organizowanych przez Akademię Muzyczną w Łodzi, w Krakowie, czy Wrocławiu pracując m.in. pod kierunkiem: Pawła Mykietyna, Philla Niblocka, Marka Chołoniewskiego, Stanisława Syrewicza, Cezarego Duchnowskiego, Andreia Smirnova, Macieja Strzembosza, Andrzeja Titkowa, Zygmunta Krauze, Piotra Dumały, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, czy Ewy Liebchen.
Od 2009 roku powiązałem swoje zawodowe losy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której pracowałem na stanowisku asystenta, zaś od 2017 roku na stanowisku adiunkta. Równolegle, począwszy od roku 2010 prowadzę działalność pedagogiczną w Samorządowej Szkole Muzycznej II st. w Skierniewicach oraz latach 2011-2014 w Społecznej Szkole Muzycznej II st. Towarzystwa Przyjaciół Zgierza w Zgierzu. Obok aktywności kompozytorskiej i dydaktycznej, w latach 2002-2017 podejmowałem aktywność jako animator i dyrygent amatorskich zespołów chóralnych (m.in. dyrygent chóru działającego przy parafii Świętych Archaniołów Michała i Rafała w Aleksandrowie Łódzkim). Od 2009 roku jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.
Moja działalność obejmuje w szczególności oryginalną twórczość kompozytorską, opracowania pieśni na czterogłosowy chór mieszany a cappella, aranżacje, a w sferze wykonawczej prowadzenie zespołów chóralnych.
Indeks moich ważniejszych kompozycji obejmuje utwory na różnorodne składy wykonawcze, w tym instrumentalne – orkiestrowe (5), kameralne (40) i solowe (15), wokalno-instrumentalne (10) i wokalne (10). Ważną rolę w mojej twórczości odgrywa muzyka elektroniczna (10), w tym z wykorzystaniem instrumentów akustycznych (10), tzw. muzyka filmowa (10) oraz utwory pedagogiczne (25).
Moje utwory wykonywane były podczas Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień w Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, w Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bydgoskiej, Gorzowskiej, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu oraz wielu innych miastach Europy i Polski.
Obok oryginalnej twórczości kompozytorskiej moja działalność twórcza obejmuje opracowania pieśni na czterogłosowy chór mieszany a cappella (50), aranżacje, w tym 35 aranżacji kolęd i pastorałek na różnorodne składy wykonawcze oraz 15 aranżacji utworów rozrywkowych na klasyczne składy wykonawcze. Ponadto jestem współautorem książki poświęconej życiu i działalności Kazimierza Jurdzińskiego – kompozytora, organisty i pedagoga. Pięć moich kompozycji opublikowane zostały drukiem przez Akademię Muzyczną w Łodzi w kolejnych zeszytach serii wydawniczej Nowa muzyka Łodzi. Utwory na chór a cappella, a 25 kompozycji zostało zarejestrowanych na płytach CD. Podejmuje także działalność organizacyjną, animacyjną i popularyzującą sztukę muzyczną.
Moja twórczość kompozytorska znalazła uznanie na krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich (10), m.in.: II miejsce podczas I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II za utwór Bardziej być na chór mieszany a cappella (Warszawa, 2008), II nagroda podczas 49. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Frazy na obój solo (Warszawa, 2008), I nagroda podczas II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Ignacego Jana Paderewskiego za Toccatę na fortepian (Bydgoszcz, 2008) oraz I nagroda 55. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Gangkhar II na wiolonczelę, akordeon i warstwę elektroniczną (Warszawa, 2014).
Warto wspomnieć, że opracowania pieśni na czterogłosowy chór mieszany a cappella mojego autorstwa cieszą się dużą popularnością, gdyż w latach 2006-2018 pojawiły się w programach 125 koncertów, a niektóre z nich weszły na stałe do repertuaru zespołów chóralnych. Aranżacje kolęd dokonane przez mnie wykonywane były w latach 2012-2018 podczas 45 koncertów, a utworów rozrywkowych – w tym samym okresie – podczas 30 koncertów. Równolegle z działalnością kompozytorską rozwijam swoją drugą pasję, którą jest dyrygentura chóralna. Jako dyrygent chóru działającego przy parafii Świętych Archaniołów Michała i Rafała w Aleksandrowie Łódzkim w latach 2002-2017 zespół ten poprowadziłem podczas 80 koncertów.
Data ukończenia SOSM:
2000 r.