Koncert z okazji Uroczystości NMP Wspomożenia Wiernych
W niedzielę 22 maja koncertowaliśmy dla Wspomożycielki.
Od początku istnienia chrześcijaństwa w Polsce obok Trójcy Świętej i samego Chrystusa przedmiotem kultu jest Najświętsza Maryja Panna. Dotyczy to każdej z epok historii Kościoła w Polsce. Kult maryjny w Polsce w muzyce sięga swymi początkami czasów średniowiecza i trwa nieprzerwanie aż do czasów współczesnych.
Wielość form, jak chociażby pieśni, kantyki, hymny, sekwencje, antyfony, oratoria maryjne, pozwala nie tylko na wyrażenie czci Matce Bożej, ale przede wszystkim staje się drogą do odkrycia jej obecności w życiu chrześcijańskim.
Do najpopularniejszych tematów muzycznych opartych na wątkach maryjnych, które uprawiaj kompozytorzy należą: Stabat Mater, Magnificat, Ave Maria. Powstają także liczne antyfony, hymny, offertoria, litanie, utwory na chór a cappella, utwory chóralne z udziałem instrumentów, pieśni solowe i zbiorowe.
Podczas koncertu mogliśmy usłyszeć następujące utwory:
1. Błękitne rozwińmy sztandary J. Jarzębskiego w opracowaniu ks. I. Mańskiego SDB na trzy trąbki, organy i chór.
2. Jesus bleibet meine Freude J.S. Bacha BWV 147 na chór i organy.
3. Ave Maria G. Cacciniego w opracowaniu na dwa głosy równe i organy.
4. Omni Die dic Mariae G.G. Gorczyckiego na chór mieszany.
5. Prześliczna Panno i Królowo nasza w opracowaniu ks. I. Mańskiego SDB na głosy mieszane i organy.
5. Zwycięzca śmierci w opracowaniu ks. A. Chlondowskiego SDB
6. Misericordia Domine H.J. Botor na chór mieszany i organy
7. Ze świtaniem rannej zorzy ks. I. Mańskiego SDB, kantata na trzy trąbki, organy, chór żeński i chór męski.
8. An Irish Blessing tradycyjna melodia irlandzka w aranżacji James Moore.
Podczas koncertu wystąpili:
Chór żeński i chór męski Salezjańskich Szkół Muzycznych w Lutomiersku
Trąbki: Dariusz Kossakowski, Konrad Fronczek, Miłosz Choiński
Organy: Łukasz Różyło
Dyrygent: ks. Kazimierz Dąbrowski SDB
Prowadzenie koncertu: ks. Dariusz Skowron SDB
Zapraszamy na krótki reportaż filmowy – kliknij link